A változáskezelés elmélete, gyakorlata és tapasztalatai
a vállalatok életciklusa mentén
Beszámoló az MCE/ICV I. & II. Magyar Munkacsoport
10. és közös workshopjáról
1.Szervezés
Időpont: 2012. április 20. 16 óra – április 21. 16 óra
Helyszín: Monor, Nyerges Hotel
Moderátor: Andreas Kovacs, ügyvezető, MCS Kft.
Előadók: Cséffalvay Gábor, partner, flowcsoport
Schwarczenberger Istvánné, ügyvezető, BMS Informatika Kft.
Radó István, ügyvezető, senior partner, IFUA Horváth & Partners Kft.
Andreas bevezető gondolatait három, szlogen jellegű definíció, idézet keretezte:
„Az idők változnak, mi is változunk velük”
„Fontosabb tudni, hova fejlődnek a dolgok, mint hogy honnan jönnek” Seneca
„Aki a versenytársainál gyorsabban és rugalmasabban reagál, annak lesz versenyelőnye!” (AK)
2. Változások kezelésének gyakorlati tapasztalatai
Az első vitaindító előadást Cséffalvay Gábor, a Flow Csoport egyik vezetője tartotta.
Bevezetésként a kék óceán stratégiát mutatta be, mint a kifejezetten a változásra, a kreatív megújulásra koncentráló üzletfejlesztést.
A B.O.S. előadás prezentációja ide kattintva tekinthető át …
Beszélt arról, hogy a megújuláshoz a legfontosabb háttér tényező a biztonságérzet. A szervezetben a biztonságot a bizalom építi fel.
Majd áttért a kifejezetten változáskezelési témákra.
A változáskezelésről szóló előadás prezentációja ide kattintva tekinthető át …
Előadásában kitért az emberi problémamegoldás általános folyamatára, a változási görbére.
Fel kell ismernünk, hogy a görbe melyik szakaszán vagyunk és a követni kell a görbe alakulását.
Kiemelte, hogy új készségeket kell megtanulnunk:
– a többértelműségek kezelését
– bizonyosságok helyett a valószínűségek kezelését
– és a több lehetséges állapot elfogadását.
A változáshoz „megfelelő” stressz kell. Ha túl alacsony a motiváció, a változáshoz nincs elég energia, ha túl magas, akkor a személyiség és az egészség károsodhat.
Gábor az előadása befejező gondolatai között a vezetésben az EQ fontosságára hívta fel a figyelmünket és figyelmünkbe ajánlotta a „Természetes vezető” c. könyvet.
Gábor prezentációja témáinak némi értelmező megbeszélését követően a csapat meghallgatta a második vitaindító előadást:
3. Változások kezelésének gyakorlati tapasztalatai
Schwarczenberger Istvánné, a BMS Informatika Kft. ügyvezetője egy integrált informatikai rendszer kiépítését kísérő változáskezelést mutatott be.
Az előadás prezentációja ide kattintva tekinthető át …(csak a résztvevők részére)
4. Controller small talk és borbár
A vitaindító előadásokat követő vacsorán megindult „controller small talk” a társalgóban folytatódott. A Nyerges Hotel finom borai oldották a hangulatot, a csapat sorra vette az élet és a sors éppen aktuális nagy kérdéseit. Szóval, „kidumáltuk” magunkat.
5. Alapvető változások gyors megvalósítása
A második nap kezdéseként Radó István, az Ifua Horváth & Partner Kft. ügyvezetője saját cégük elmúlt években zajlott válságkezelését, változás menedzsmentjét mutatta be.
tudta megindítani, a tartalékok elfogyása után bekövetkezik az összeomlás. Bemutatta, hogy a nehéz helyzetbe kerülő cégek a milyen szervezeti állapotokon mennek keresztül:
1. A válság nyílttá válik – már mindenki beszél róla
2. A vezetők egy része hiperaktívvá válik: folyton telefonál, intézkedik, tárgyal
3. Az értelmező megbeszéléseken általános az „észlelési filter” (kognitív disszonancia) – az emberek csak a saját álláspontjukat erősítő hangokat hallják meg.
4. Majd – a válság még mindig megoldatlan – megkezdődik a leszámolás a „bűnösökkel
5. Többen azt mondják: jöjjön egy vezér, aki rendet csinál !
6. És ha a vezetés a változást, a kilábalást a vezér sem
Az Ifua vezetése, mikor a megrendelések csökkenése nyomán elérkezett az a pont, hogy az operatív eredmény nullára csökkent, határozott változásokat indított el:
- újra strukturálták az üzleti területeket
- átalakították az érdekeltségi rendszert
- megerősítették az export tevékenységeket
A változásokat a felső vezetés először nagyvonalakban egyeztette, majd egységes álláspontot képviselve fokozatosan a közép vezetői szintre, majd a szakértői szintre kiterjesztette. A következetesen végig vitt változás menedzsment eredményeképpen a cég piaci ereje megújult, és a pénzügyi teljesítmény is növekedésnek indult.
A konkrét, személyes történetet élénk figyelemmel követte a Csapat.
István a következőképp foglalta össze a tapasztalataikat:
- A káosz szélén a szervezet áttér a „biológiai” üzemmódra
- Ezért a kilábalás célszerű lépései:
- Nyugalom teremtés
- Megindítani a racionális kiút keresést
-
-
- elemzés
- megoldás keresés
-
- Konszenzusok kialakítása
A következő gondolattal, jó tanáccsal zárta az előadást:
„A válság megoldásához ki kell lépni a biológiai üzemmódból, racionalitás kell !”
6. A téma feldolgozása kiscsoportos munkával
A vitaindító előadásokat követően Andreas irányításával kiscsoportos „szervezet ismereti” gyakorlaton vettünk részt. A néhány fős munkacsoportoknak metafórikus, rajzzzal, kulcsszavakkal megformált jellemzést kellett készíteni a csoporttagok munkahelyei szervezeteiről, a következő analógiák felhasználásával:
Milyen az az ÁLLAT, amelyhez ez a szervezet a legjobban hasonlít ?
Milyen az a NÖVÉNY, amelyhez ez a szervezet a legjobban hasonlít ?
Milyen az a GÉP, amelyhez ez a szervezet a legjobban hasonlít ?
Milyen az a TÖRZS, amelyhez ez a szervezet a legjobban hasonlít ?
A csapatok nagy lelkesedéssel vetették bele magukat az alkotásba.
Az „A” csoport tagjai hajót, benszülött törzset, elefántot nyelt kígyót és sárkányt alkottak.
Az „B” csoport a szervezeteiket Tigriskével, delfinnel, dinoszaurusszal és borostyánnal jellemezték.
A „C” csapat alkotásai: svájci óra, v(h)ag(y)ondragon, galagonya és kamilla.
A „D” csapat túlteljesítette a tervet, egy – egy szervezetet több analógiával is ábrázolt.
A szervezetek metafórikus jellemzései bemutatását követően Andreas a szervezeti életciklus görbén elhelyezte az egyes szervezeteket.
7. A következő MCE/ICV munkacsoportok témái és időpontjai
A workshop befejező és a következő workshop nyitó lépéseként a csapat megbeszélte a következő időpontokat és témákat:
ICV 1. mcs. következő workshopja: október 4. / 5.
témája: a controller probléma kezelési munkája a vezetői megbeszélésen.
ICV 2. mcs. következő workshopja: október 5. / 6.
témája: a controller szerep a vállalatirányításban.
8. A workshop résztvevői voltak
1. Alpár Péterné, Gabi
2. Borbélyné Szilágyi Hajnalka, ügyvezető / tanácsadó, Pro-Ratio Consulting Kft.
3. Blumné Bán Erika, főiskolai adjunktus, BGF
4. Csanádi András, controlling vezető, Paksi Atomerőmű Zrt.
5. Dénes Tamásné, controlling tanácsadó, Solidate Bt.
6. Forgó Éva, gazdasági igazgató, Hamburger Hungaria Kft.
7. Kerek Lajosné Judit, gazdasági vezető
8. Kolonics Róbert, ügyvezető, e-Ledger Pü-i és Hum. Tanácsadó Kft.
9. Andreas Kovacs, ügyvezető, MCS Kft.
10. Kulcsárné Pentz Anita, controller, Kecskeméti TERMOSTAR Kft.
11. Küsz András, vezető tanácsadó, MentorPartner Kft.
12. Nemesdy Ervin, ügyvezető, NDY Kft
13. Parti-Józsa Tibor, gazdasági főmunkatárs, Miskolci Városi Közlekedési Zrt11
14. Pásztor Katalin, pénzügyi és controlling igazgató, KNORR-BREMSE Fékrendszerek Kft.
15. Radó István, ügyvezető igazgató, IFUA Horváth & Partners Kft.
16. Rochlitz T. Szilveszter, gazdasági vezető, Bourns Kft
17. Szűcs Adrienn, tanácsadó
18. Schwarczenberger Istvánné, ügyvezető, BMS Informatika Kft.
19. Szentgyörgyvölgyi László, projektigazgató, Szent István Kórház
20. Tirvol Tamás, gazdasági igazgató, Újpest Football Club Kft.
21. Tokai Tibor, főkönyvelő, SAGENCOM Magyarország Kft.
A beszámolót készítette: Küsz András