Beszámoló az ICV Munkacsoport 2015. tavaszi workshopjáról (2015.04.17-18.)
Az Egyesület ICV Munkacsoportja ismét a jól bevált helyszínen, a Telekom balatonkenesei üdülőjében tartotta meg workshopját „Controlling folyamatok & BI” témában.
A szokásos pénteki programban kis csapatunk minden tagja beszámolt, hogy kivel, milyen érdekességek történtek az elmúlt időszakban, és Nemesdy Ervin összefoglalta az Egyesület híreit a lezajlott közgyűlésben elhangzottak alapján.
A péntek esti bevezető előadást Schwarczenberger Mária tartotta, melyben megvilágította, hogy az üzleti intelligencia az üzleti folyamatok adataiból kiinduló, a vállalati adat-és információs vagyont hasznosító “üzleti tudás”-csinálás folyamata. Az üzleti intelligencia megvalósítása másfelől egy technikai-technológiai folyamat, melyben adat és információmenedzselési problémák megoldását, fejlett szoftveres technológiákat, szakértői technológiai tudást, egy erre való know-how-t kell alkalmazni a tudás feltárására. A szokásos öt kérdés, amelyekre választ várunk a BI rendszerektől:
Bemutatta a BI rendszerek technikai hátterét, felépítésének lépéseit is. Ezt követően Siklóssy Gábor prezentálta, hogy az MKB-ban hogyan valósították meg BI eszközökkel a követeléskezelés folyamatának támogatását. A cél az volt, hogy átláthatóvá tegyék a folyamatban résztvevők munkáját, az ügyek állását, rendelkezzenek agilis eszközökkel a különböző helyzetek intézésében, és ezek a tapasztalatok növekedésével fejleszthetők legyenek. A fejlesztés eredményeképpen létrehoztak egy ügyviteli folyamat nyilvántartó és döntéstámogató rendszert, amely az öt éves működése alatt bizonyította a sikerességét. Egy másik esettanulmányt Mária mutatott be a Líra cégcsoport példáján. A Líra cégcsoportnak 12 tagja van, közöttük ismert könyvkiadók – Corvina, Magvető, Atheneaum, Rózsavölgyi Zenemű, stb. – és a Líra Könyv Zrt. kb. 50 boltból álló bolthálózatával és 2 központi raktárával. A több éves fejlesztéssel megvalósított vállalatirányítási rendszerben real time rendelkezésre állnak analitikusan az adatok mind a bolti-, web-áruház-, nagykereskedelmi forgalomról, így alkalmassá vált arra, hogy BI rendszert építsenek rá a különböző adatbázisok aggregálásával. A BI rendszertől elsősorban a forgalom- és árbevétel növekedését várták a vezetők. Így a felépített BI rendszerben pl. lehetőség van:
A vacsora után a szokásos esti csevegéssel és borozással, Anita finom pálinkájának kóstolásával zártuk a napot.
A szombati napon Tokai Tibi vállalta a moderátor szerepét. Nyitó előadásában elsősorban azt fejtette ki, hogyan álljunk neki egy BI rendszer tervezésének, milyen buktatókat célszerű elkerülni a projekt során. A leggyakoribb hibák tapasztalata szerint:
A délelőtt folyamán két csapatban dolgoztuk fel egy termelő és egy kereskedő vállalat BI rendszerét.
Az „A” csapat – tagjai: Ervin, Gábor, Anita, Éva, Lajos, Tamás – feladata volt: egy országosan, kiskereskedelmi hálózaton keresztül értékesítő kereskedelmi vállalat tulajdonosai úgy döntöttek, hogy BI rendszert vezetnek be, hogy jobban tudják követni az értékesítés eredményét régiók és termékcsoportok szerint, a logisztikai költségeket, valamint a vállalat fix költségeit funkciónként. A „B” csapat – tagjai: Laci, Mária, Robi, Szilveszter, Tibi, Tamás – feladata volt: egy termelő, valamint nagykereskedelmi csatornán keresztül értékesítő vállalat tulajdonosai úgy döntöttek, hogy BI rendszert vezetnek be, hogy jobban tudják követni a gyártási költségeket, a selejt arányát, az értékesítés eredményét, valamint a vállalat fix költségeit funkciónként. Mindkét csapatnál feladat volt a vállalat nevének, profiljának, működési rendszerének kitalálása, a BI rendszerben 4 fontos riport és az adatbázisban ezekhez szükséges dimenziók nagyvonalú megtervezése. Ebéd után mindkét csapat bemutatta a megoldásokat.
A jó hangulatú munka végén arra szavaztunk, hogy a következő workshop időpontja: 2015. november 13-14-én lesz, témája: Humán controlling, melyre Éva és Robi vállaltak felkészülést.
A beszámolót készítette: Schwarczenberger Mária |