2017-10-30 admin

Beszámoló az ICV Munkacsoport 2015. tavaszi workshopjáról

Beszámoló az ICV Munkacsoport 2015. tavaszi workshopjáról (2015.04.17-18.)

Az Egyesület ICV Munkacsoportja ismét a jól bevált helyszínen, a Telekom balatonkenesei üdülőjében tartotta meg workshopját „Controlling folyamatok & BI” témában.

P1070473

A szokásos pénteki programban kis csapatunk minden tagja beszámolt, hogy kivel, milyen érdekességek történtek az elmúlt időszakban, és Nemesdy Ervin összefoglalta az Egyesület híreit a lezajlott közgyűlésben elhangzottak alapján.

P1070442

A péntek esti bevezető előadást Schwarczenberger Mária tartotta, melyben megvilágította, hogy az üzleti intelligencia az üzleti folyamatok adataiból kiinduló, a vállalati adat-és információs vagyont hasznosító “üzleti tudás”-csinálás folyamata. Az üzleti intelligencia megvalósítása másfelől egy technikai-technológiai folyamat, melyben adat és információmenedzselési problémák megoldását, fejlett szoftveres technológiákat, szakértői technológiai tudást, egy erre való know-how-t kell alkalmazni a tudás feltárására. A szokásos öt kérdés, amelyekre választ várunk a BI rendszerektől:

    • – Mi történt?
    • – Mi történik?
    • – Miért történt?
    • – Mi fog történni?
    • – Mit akarunk, hogy történjen?

Bemutatta a BI rendszerek technikai hátterét, felépítésének lépéseit is.

Ezt követően Siklóssy Gábor prezentálta, hogy az MKB-ban hogyan valósították meg BI eszközökkel a követeléskezelés folyamatának támogatását. A cél az volt, hogy átláthatóvá tegyék a folyamatban résztvevők munkáját, az ügyek állását, rendelkezzenek agilis eszközökkel a különböző helyzetek intézésében, és ezek a tapasztalatok növekedésével fejleszthetők legyenek. A fejlesztés eredményeképpen létrehoztak egy ügyviteli folyamat nyilvántartó és döntéstámogató rendszert, amely az öt éves működése alatt bizonyította a sikerességét.

Egy másik esettanulmányt Mária mutatott be a Líra cégcsoport példáján. A Líra cégcsoportnak 12 tagja van, közöttük ismert könyvkiadók – Corvina, Magvető, Atheneaum, Rózsavölgyi Zenemű, stb. – és a Líra Könyv Zrt. kb. 50 boltból álló bolthálózatával és 2 központi raktárával. A több éves fejlesztéssel megvalósított vállalatirányítási rendszerben real time rendelkezésre állnak analitikusan az adatok mind a bolti-, web-áruház-, nagykereskedelmi forgalomról, így alkalmassá vált arra, hogy BI rendszert építsenek rá a különböző adatbázisok aggregálásával. A BI rendszertől elsősorban a forgalom- és árbevétel növekedését várták a vezetők. Így a felépített BI rendszerben pl. lehetőség van:

  • A forgalom elemzésére: boltok, területi megoszlás, értékesítési csatornák, cikk/cikkcsoport, tematika, vevő/vevőcsoport, stb. szerint
  • Akciók, kuponok hatásának elemzésére
  • Vásárlói szokások elemzése alapján ajánlatok kiküldésére
  • Személyre szabott marketing akciókra.

A vacsora után a szokásos esti csevegéssel és borozással, Anita finom pálinkájának kóstolásával zártuk a napot.

P1070460

P1070461

P1070463

 

A szombati napon Tokai Tibi vállalta a moderátor szerepét. Nyitó előadásában elsősorban azt fejtette ki, hogyan álljunk neki egy BI rendszer tervezésének, milyen buktatókat célszerű elkerülni a projekt során. A leggyakoribb hibák tapasztalata szerint:

  • Nincsenek jól felmérve a felhasználói igények: a végeredmény nem az, amire szükség van
  • Rosszul vannak meghatározva a riportok összeállításához szükséges dimenziók a riport adatbázisban – nem lesz megfelelő adat a riportok elkészítéséhez
  • Túl bonyolultak a riportok, ezért rengeteg időt fog igénybe venni az alapadatok rögzítése az adatbázisba, emiatt növekvő adminisztrációs költséggel kell számolni
  • Vagy később csökkentik a rögzítendő adatmennyiséget – a riportok megint használhatatlanok lesznek.

A délelőtt folyamán két csapatban dolgoztuk fel egy termelő és egy kereskedő vállalat BI rendszerét.

P1070477

P1070479

 

Az „A” csapat – tagjai: Ervin, Gábor, Anita, Éva, Lajos, Tamás – feladata volt: egy országosan, kiskereskedelmi hálózaton keresztül értékesítő kereskedelmi vállalat tulajdonosai úgy döntöttek, hogy BI rendszert vezetnek be, hogy jobban tudják követni az értékesítés eredményét régiók és termékcsoportok szerint, a logisztikai költségeket, valamint a vállalat fix költségeit funkciónként.

A „B” csapat – tagjai: Laci, Mária, Robi, Szilveszter, Tibi, Tamás – feladata volt: egy termelő, valamint nagykereskedelmi csatornán keresztül értékesítő vállalat tulajdonosai úgy döntöttek, hogy BI rendszert vezetnek be, hogy jobban tudják követni a gyártási költségeket, a selejt arányát, az értékesítés eredményét, valamint a vállalat fix költségeit funkciónként.

Mindkét csapatnál feladat volt a vállalat nevének, profiljának, működési rendszerének kitalálása, a BI rendszerben 4 fontos riport és az adatbázisban ezekhez szükséges dimenziók nagyvonalú megtervezése.

Ebéd után mindkét csapat bemutatta a megoldásokat.

P1070482  P1070483P1070484  P1070485

 

P1070488  P1070489P1070490  P1070491

A jó hangulatú munka végén arra szavaztunk, hogy a következő workshop időpontja: 2015. november 13-14-én lesz, témája: Humán controlling, melyre Éva és Robi vállaltak felkészülést.

 

A beszámolót készítette:

Schwarczenberger Mária
MCE ügyvezetés tagja

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.